Шовкографія: що це таке?

Шовкографія – це вид трафаретного друку. Як очевидно з назви, вона передбачає використання трафаретів – спеціальних друкованих форм для проникнення фарби. У випадку з шовкографією ці трафарети – це тонкі нейлонові, металеві або поліефірні сітки з щільним розташуванням ниток.

Завдяки багатому досвіду у виробництві упаковки і друку на ній, ми в Evopack добре розбираємося в тонкощах різних видів. І готові ними поділитися!

З чого все починалося?

У сучасної шовкографії – багатовікова історія. Для древнього друку використовували вирізні трафарети, і то вже була та ж сама технологія, просто в більш грубій формі. У печерах французьких Піренеїв існують приклади зображень, виготовлених з такими трафаретами. Тоді фарбу крізь них видували за допомогою трубочки.

Історики розходяться в думках, звідки саме сталася ця технологія. Хтось стверджує, що трафаретний друк зародився в Китаї і Кореї. Але є свідчення, що насправді він родом з територій сучасного Лівану. А археологічні дослідження показали, що схожі метод нанесення малюнків на тканину використовували фінікійці.

У Китаї друковані форми робили з шовкових волокон, звідки і пішла назва шовкографія. Так китайці вміло прикрашали речі, фасади і предмети побуту ще в 5 столітті. В Японії 12-14 століть технологію істотно вдосконалили. Сітки для прикраси обладунків самураїв робили з людського волосся. А в 16-18 століттях технологія вкоренилася в Західній Європі. У 1750 році Жан Папіллон випустив перші шпалери з трафаретним малюнком.

Технологія нанесення шовкографії

Основа, на яку наноситься малюнок, розташовується з протилежного боку від фарби. Фарба подається крізь форму шаром від 10 до 100 мкм. Завдяки гнучким і еластичним ракелям вся ця конструкція приймає форму виробу, на який наноситься друк.

Сучасна шовкографія використовується при виробництві упаковок, текстильної, автомобільної, електронної, керамічної, скляної та іншої продукції. Таким чином роблять стікери, брендований мерч, емблеми, наклейки, написи і позначення на приладах і клавіатурі, фірмові пакети і навіть рекламу для вітрин. Якщо мова йде про друк на папері, шовкографія – не дуже ефективний і практичний спосіб. Але в будь-яких специфічних завданнях у неї до цих пір немає кращих аналогів.

Переваги та недоліки шовкографії

Головна перевага шовкографії в тому, що за її допомогою можна друкувати зображення на будь-якій поверхні – не тільки пласкій. Об’ємні і рельєфні теж підійдуть. Основа може бути паперовою, тканинною, дерев’яною, металевою керамічною, полімерною – будь-якою. Можна використовувати перламутрові або флуоресцентні фарби.

Основна суттєва проблема теж одна – тонкощі півтонів. Дійсно, зображення з великою кількістю кольорів і відтінків при шовкографії не будуть такими барвистими і глибокими, як при високому або офсетному друку. Тут є межа, обумовлена самою структурою трафаретної сітки. Але навіть на цьому терені за останні роки почалися суттєві поліпшення.